Autor: M.C.
Dzień dobry!
1. Piszę w sprawie podstawy przetwarzania danych osobowych kandydatów do pracy (etap rekrutacji) oraz pracowników – a dotyczy to DANYCH O ZDROWIU, czyli także o niepełnosprawności.
Mam może błędne wrażenie, ze wszyscy skupiają się na Kodeksie Pracy w którym jest zapis, ze to osoba sama musi podać te dane ale jest JESZCZE Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, gdzie jest zapis:
Art. 2b.
1. Pracodawca przetwarza dane osobowe, w tym dane o stanie zdrowia osób:
1) pozostających z nim w stosunku pracy oraz niepracujących byłych pracowników,
2) niepełnosprawnych wykonujących pracę nakładczą,
3) uczestniczących w procesie rekrutacji, odbywających szkolenie, staż, przygotowanie zawodowe albo praktyki zawodowe lub absolwenckie,
Art. 23a. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić niezbędne racjonalne usprawnienia dla osoby niepełnosprawnej pozostającej z nim w stosunku pracy, uczestniczącej w procesie rekrutacji lub odbywającej szkolenie, staż, przygotowanie zawodowe albo praktyki zawodowe lub absolwenckie.
I właśnie to budzi moje ogromne wątpliwości – co jest w zasadzie podstawą prawną przetwarzania danych o zdrowiu? Mam wrażenie, że te 2 ustawy po prostu się wykluczają. BARDZO PROSZĘ O ODNIESIENIE SIĘ DO TYCH OBU USTAW I USTALENIE podstawy prawnej.
2. Duże wątpliwości budzi kwestia BHP, zwłaszcza wypadki przy pracy lub w drodze do pracy. Jako zespół powypadkowy jesteśmy zobligowani do zbierania dowodów w sprawie – taki dokumentem jest np. wypis ze szpitala, co pozwala na zakwalifikowanie wypadku oraz potwierdza, że wypadek miał miejsce. Opinię od lekarza zbieramy kiedy nie jesteśmy w stanie na podstawie innych dowodów zakwalifikować wypadku do danej kategorii. Podobnie w przypadku wypadku w drodze do pracy / z pracy zbieramy dowody np. zaświadczenie z policji, gdzie może się pojawić nr rejestracyjny samochodu.
Wszystkie te dowody niezbędne są oprócz odpowiedniej kwalifikacji wypadków także do ustalenia wysokości świadczeń z ZUS np. tzw. chorobowe wypadkowe, 100% zwolnienie lekarskie w przypadku wypadku w drodze. Spotykam się z opinią IODów, że nie można zbierac takich danych bo są to dane nadmiarowe, ale patrząc na konsekwencje wadliwego zakwalifikowania wypadku oraz rozporządzenia dotyczące ustalenia przyczyn wypadków czy karty wypadków – mamy podstawę prawna (realizacja prawnie ciążących obowiązków z niżej zapisanych rozporządzeń) by gromadzić wypisy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia zdarzenia. Dokumentacja także jest weryfikowana przez inspekcje pracy, pracownik może się także odwołać do sądu – bez tej dokumentacji nie jesteśmy w stanie udowodnić przyczyn kwalifikacji wypadków.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej Sporządzania § 2. Oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy § 7 zwłaszcza pkt. 6